Kysyimme: Miksi saaren puistoladut ajetaan niin harvoin?

Priimakuntoinen vasta-ajettu latu joulukuussa. Kuva: Heini Larros.

TEKSTI Heini Larros

 Tuttu tilanne tältä talvelta: latu Lauttasaaressa menettää jo hahmoaan, mutta muutaman kilometrin päässä Espoon Tapiolassa Silkkiniityn puistoladulla ladun kunto on oikein hyvä. Silkkiniityllä käykin kova trafiikki: ladulla sivakoivat etenkin lapsiperheet ja seniorit. Samanlainen suosio olisi mahdollista Lauttasaaressakin. Pajalahden puistossa näkyy yllättävän paljon hiihtäjiä vaatimattomallakin ladulla. 

Kuinka usein Helsingin kaupunki on kunnostanut Pajalahden puiston latua tiimiesihenkilö Mircos Kienanen Helsingin kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalta?

”Lauttasaaressa on kaksi latua, joita ajamme, Tallbergin puisto (Pajalahden puisto, Shellin takana) ja Ruukinlahden puisto. Molempia on tämän talven aikana käyty ajamassa 3–4 kertaa. Yritämme käydä ajamassa ne lumitilanteen salliessa. Meillä menee 2–3 päivää, että saamme kaikki ulkoliikunta.fi-reitit ajettua lumisateiden jälkeen.”

Espoon kaupunki hoitaa Silkkiniityn latua Tapiolassa tunnollisemmin. Tunnistaako Helsingin kaupunki Pajalahden puiston ladun huollon tärkeyden ajatellen esimerkiksi lapsiperheitä ja koululuokkia?

”Näyttää siltä, että Silkkiniityn latu on muuhun latuverkkoon kytköksissä eli sinne kone siirtyy reittiä pitkin, kun taas molempiin Lauttasaaren latuihin kone siirretään joko kuorma-autolla tai traktorin peräkärryllä.”

Miksi Pajalahden puistossa latuympyrä on vain vaille kilometrin mittainen, kun se voisi olla merkittävästi pidempi?

”Yritimme kasvattaa pituutta esimerkiksi Tallbergin puistossa, mutta siellä puut ja niiden oksat estävät koneen liikkumisen.”

Ilmoitatteko lähikouluille, kun ladut on ajettu?

”Keskustelua on käyty, jos saisimme näkymään nämä reitit ulkoliikunta.fi-sivustolle silloin, kun ovat kunnossa.”