2. Lauttasaaren läppäsilta

Voimakkaasti kasvavien liikennemäärien sekä Lauttasaaren vanhan sillan painorajoitusten ja jyrkkänousuisuuden takia uusi silta todettiin tarpeelliseksi jo 1950-luvun lopulla. Kesällä 1964 kaupunginhallitus päätti suunnittelun aloittamisesta kansainvälisellä kilpailulla. Kilpailun voittaneen ehdotuksen laati osastoinsinööri L. Stedig-Jensen Kööpenhaminasta. Uuden sillan rakennustyöt aloitettiin loppukesällä 1967 ja avajaiset pidettiin joulukuussa 1969.

Lauttasaaren silta on 317 metriä pitkä ja 23,5 metriä leveä teräsbetonikantinen liittopalkkisilta ja sen pisin jänneväli on 56,6 metriä. Se on avattava läppäsilta, jota nykyisin avataan harvoissa poikkeustapauksissa, kuten juhannusaattona.

Aikaisemmin silta avattiin säännöllisesti Salmisaaren voimalaitoksen kivihiilikuljetuksia varten. Nykyään voimalan hiilisatama on sillan eteläpuolella. Sieltä kivihiili kuljetetaan tunnelia pitkin vuonna 2004 valmistuneeseen maanalaiseen varastotilaan.

Lauttasaaren sillasta on tullut myös suosittu silakan kalastuspaikka.

_______

Kuva: Erkki Aalto