Lauttasaarentielle on tulossa metron liityntäliikenteen kääntöpaikka ja sen yläpuolelle asuinkerrostalo. Paikalle on myös suunniteltu sisäänajoyhteys Lauttasaaren ostoskeskuksen ja metroaseman ajotunneliin.
Tontti sijaitsee osoitteessa Lauttasarentie 25, joka on entisen huoltoaseman kohdalla vastapäätä kauppakeskus Lauttista. Tontilla nyt sijaitseva metron rakennustyötunneli tulee toimimaan metroaseman väestösuojan ja Lauttiksen pysäköintilaitoksen ajotunnelina.
Alunperin tontille oli suunnitteilla vain bussien kääntöpaikka ja pieni terminaalirakennus. Sittemmin suunnitelmat ovat muuttuneet, ja paikalle halutaan nyt rakentaa asuinkerrostalo. Rakennuttajaksi on tulossa YIT, joka vastaa myös kauppakeskus Lauttiksen rakentamisesta.
Asuintalon rakentaminen suoraan terminaalin päälle ei ole ongelmatonta. Liikenne tulisi kulkemaan asuinkerrostalon pohjakerroksen kautta. Kääntöpaikkaa tulee käyttämään yli 100 bussia vuorokaudessa. Lisäksi myös henkilöautot ajavat talon alta.
Pahimmillaan voi ruuhka-aikana ajaa tunnissa satoja autoja talon alla olevaan parkkihalliin ja sieltä ulos. Kääntöpaikan bussiliikenne aiheuttaa melu-, pakokaasu- ja hiukkaspäästöjä lähialueelle, varsinkin terminaalin yläpuolelle rakennettaviin asuntoihin. Huolta aiheuttaa myös raskaan liikenteen aiheuttama tärinä talossa.
Ulosajo bussiterminaalista ja ajotunnelista on suoraan Lauttasaarentielle. Lauttasaarentien kumpaankin reunaan on tulossa maalatut pyöräkaistat. Kaistat ovat tarpeelliset, sillä pyöräily on alueella ollut erittäin hankalaa. Katualueesta on kuitenkin tulossa liikenteellisesti erittäin haastava, sillä jalkakäytävän ja pyöräkaistan yli kulkeva liikenne on ongelmallinen liikenneturvallisuuden kannalta.
Saattoliikenne- ja huoltoajoajoyhteys terveysasemalle säilyvät ennallaan. Taivaanvuohenkuja, joka on nykyään yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie, muutetaan pelkäksi jalkakäytäväksi.
Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunta on hyväksynyt suunnitelman. Lauttasaari-Seura on tehnyt suunnitelmasta muistutuksen ja kiinnittänyt huomiota erityisesti alueen turvattomuuteen jalakulkijoiden ja pyöräilijöiden kannalta.
Lue lisää asiasta tässä