Lauttasaari-Seura

Saari saa suoran bussiyhteyden Kamppiin ja kaksi uutta sisäistä linjaa

Lauttasaaren bussilinjasto uudistuu elokuussa. Vattuniemestä alkaa viimein kulkea kauan kaivattu suora bussilinja Kamppiin. Lisäksi helpotetaan bussiyhteyksiä Katajaharjun ja Vattuniemen välillä.

Lauttasaari saa uusia bussilinjoja ja suoran yhteyden Kamppiin. (Kuva: HSL)

TEKSTI Katja Pesonen

Lauttasaaren bussilinjasto uudistuu 10. elokuuta. Muutosten myötä Lauttasaaressa on entistä enemmän metroasemille vieviä bussiyhteyksiä, mutta myös saaren sisäiset yhteydet paranevat.

Eniten linjasto muuttuu Vattuniemessä, jossa linjan 21 reitti nopeutuu ja sen päätepysäkki siirtyy Kamppiin. Se korvaa Lauttasaaren metroaseman ja Vattuniemen väliä liikennöivän linjan 21B:n. Linjan uusi reitti on lisäksi suorempi kuin nykyään, joten matkat Vattuniemen eteläkärjestä Lauttasaaren metroasemalle, Ruoholahteen ja Kamppiin nopeutuvat. Myös Vattuniemen bussivuorojen määrä lisääntyy.

Saari saa myös kaksi uutta linjaa. Toinen niistä, bussi 20B alkaa liikennöidä Lauttasaaren metroaseman ja Katajaharjun väliä. Toinen uusi linja on 22 liikennöi väliä Vattunimi – Katajaharju.

Myös liityntäyhteydet metroaseman ja Katajaharjun välillä tihenevät. Katajaharjusta pääsee edelleen Etelä-Helsingin suuntaan linjalla 20 reittiä Katajaharju (M) – Lauttasaari (M) – Ruoholahti (M) – Punavuori. Matka kulkee siis ilman vaihtoja Bulevardille ja Punavuoreen asti.

Linjan ansioista Lauttasaaresta säilyy yhteys Etelä-Helsingin kouluihin. Sen päätepysäkki Punavuoressa on Snellmannin ala-asteen koulun viereen Punavuorenkadulle. Siinä on myös aikaisemmin ollut bussipysäkki, joka otetaan nyt taas uudelleen käyttöön.

Saarelaisten mielipiteet vaikuttivat

Uudistusten taustalla on lauttasaarelaisilta HSL:lle tullut palaute, jonka takana on liityntälinjastoon siirtyminen tammikuussa kaksi vuotta sitten. HSL on saanut palautetta etenkin liityntäliikenteen hitaudesta, linjojen epäsäännöllisyydestä sekä Lauttasaaren linjojen Etelä-Helsingin päätepysäkkien liikenteellisistä ongelmista.

HSL ryhtyi kehittämään bussilinjastoa yhteistyössä Lauttasaaren asukkaiden ja muiden saarella matkustavien kanssa. Suunnittelutyö käynnistyi liikkumiskyselyllä, jolla kartoitettiin Lauttasaaressa ja Etelä-Helsingissä kulkevien liikkumistottumuksia ja -tarpeita. Linjastosuunnitelmia on ollut mahdollisuus kommentoida myös esimeriksi HSL:n blogissa, asukaspaneeleissa ja asukasilloissa. Liikkumiskyselyyn tuli lähes 3 500 vastausta ja linjastoluonnos keräsi eri vaiheissaan yhteensä noin 500 kommenttia.

Uudistukset pystytään toteuttamaan pääosin samoilla kustannuksilla kuin nykyinen linjasto eli noin 3,9 miljoonalla eurolla vuodessa, mutta uusi linja 22 tuo vuodessa lisäkustannuksia 150 000-200 000 euroa.