TEKSTI Katja Pesonen
Eniten saaren onnettomuuksista tapahtuu Lauttasaarentiellä, paljastaa Helsingin kaupungin selvitys Liikenneonnettomuudet Helsingissä 2017-2019. Sen mukaan suurin osa Lauttasaarentiellä – ja myös muualla saarella – tapahtuneista onnettomuuksista on pyöräilijöiden yksittäisonnettomuuksia, onnettomuuksia pyörän ja moottoriajoneuvon tai toisen pyörän kanssa. Nämä onnettomuudet ovat johtaneet joko loukkaantumiseen tai kuolemaan.
Toiseksi eniten saaren onnettomuuksista on omaisuusvahinko-onnettomuuksia. Sen sijaan pyöräilijän ja kävelijän välillä tapahtuvat onnettomuudet ovat harvinaisia.
Risteysalueet ovat niin koko Helsingissä kuin myös Lauttasaaressa merkittävimmät onnettomuuskeskittymät ja tämä näkyy Lauttasaarentiellä. Selvityksessä olevan kartan mukaan Lauttasaarentien ja Pohjoiskaaren risteys on hyvin riskialtis, toinen on Lauttasaarentien ja Särkiniementien risteys. Kaupunki on myös listannut onnettomuusaltteimmat pyörätienjatkeet ja niistä Lauttasaaressa Lahnalahdentien ja Lauttasaarentien risteyksessä on tapahtunut vuosien 2010-2019 aikana viisi pyöräilijäonnettomuutta.
Lauttasaarentien itäpään katusuunnitelma välillä Meripuistotie – Lauttasaarensilta on jo hyväksytty kaupunkiympäristölautakunnassa. Tarkoitus on uusia sen liikennejärjestelyt ja parantaa sekä jalankulun että pyöräilyn sujuvuutta ja turvallisuutta. Samalla tavoitteena on lisätä asiointipysäköintipaikkoja parantamaan kivijalkaliikkeiden toimintaedellytyksiä. Töiden piti alkaa vuonna 2022, mutta ne siirretään vasta vuodelle 2031. Syynä on kaupunkiympäristön toimialan mukaan koronan tuoma lovi kassaan.