Lauttasaari-Seura

Lauttasaari voi saada suoran bussilinjan Kamppiin

HSL:n linjastosuunnitelmassa on bussiyhteys Kamppiin ja uusi linja saaren sisäistä liikennettä parantamaan.

Tässä on HSL:n uusi linjastosuunnitelma.

TEKSTI Katja Pesonen

HSL on tehnyt luonnoksen Lauttasaaren uudesta linjastosuunnitelmasta. Siinä nykyinen 21(B) vaihtuisi uuteen linjaan 21, joka liikennöisi välillä Kamppi–Ruoholahti–Vattuniemi–Lauttasaari (M). Bussilla pääsisi siis edelleen Lauttasaaren metroasemalle, mutta myös Ruoholahteen sekä Kamppiin. Lauttasaaren sisäistä liikkumista parantamaan perustettaisiin uusi linja 22, joka liikennöisi reitillä Vattuniemi – Katajaharju.

Katajaharjusta ja Isokaarelta säilyisi linja 20:n vaihdoton yhteys Ruoholahteen ja jatkossa se tarjottaisiin aina Bulevardille ja Punavuoreen asti nykyisen linjan 21 tapaan. Sen päätepysäkki olisi Punavuorenkadulla. Liityntäyhteyksiä tihentämään perustettaisiin uusi linja 20B Lauttasaari (M)–Katajaharju.

Katajaharjun liityntäyhteydet Lauttasaaren metroasemalle tihenisivät. Nykyisin 12–15 minuutin välein ajettava yhteys Katajaharjun ja Lauttasaaren metroaseman välillä kulkisi jatkossa 10 minuutin välein.

Tarkastelussa olivat mukana myös linjat 15 ja 104, joihin suunnittelijat eivät ehdota muutoksia.

Bussiliikenne poistuisi Melkonkadulta ja Heikkilänaukiolta. Itälahdenkadulle tulisi bussiliikennettä, jolloin kävelymatkat pysäkeille lyhenisivät. Uusien pysäkkien tarkat sijainnit ovat vielä tässä vaiheessa määrittelemättä.

Erottajan pysäkki on remontissa ja sen valmistuttua se ei ole enää bussien käytössä. Nyt bussi 21:n päätepysäkki on Eirassa. Bussi 20:n pysäkki Hietalahdenrannassa osoittautui liikenteellisesti haastavaksi. Molemmille on löydettävä uusi ratkaisu.

Muutamia hidastuksia

Vaikka Vattuniemenkadulta yhteys Ruoholahteen nopeutuisi, Vattuniemenkujan pysäkeiltä 1045 ja 1046 liityntäyhteys Lauttasaaren metroasemalle hidastuisi. Vuoroväli Lauttasaaren metroaseman ja Ruoholahden metroaseman välillä harvenisi nykyisestä.

Joka toinen Katajaharjusta lähtevä vuoro jatkaisi siis Ruoholahden metroaseman kautta Etelä-Helsinkiin. Yhteys Eirasta Ruoholahteen ja Lauttasaareen muuttuisi vaihdolliseksi ja päätepysäkki siirtyisi noin 700 metrin päähän nykyisestä. Vuorovälit harvenisivat nykyisen linjan 21 tarjontaan nähden, sillä nyt 12–15 minuutin välein ajettava yhteys Etelä-Helsingin ja Ruoholahden metroaseman välillä tarjottaisiin jatkossa 20 minuutin välein.

Tavoitteena on, että uusi linjasto voisi tulla käyttöön elokuussa 2020. Suunnitelmaa voi tarkastella lisää HSL:n blogista, jossa sitä voi kommentoida 15. joulukuuta asti.

Kauppakeskus Lauttiksessa on tiistaina 3. joulukuuta kello 10.30-18.30 paikalla HSL:n suunnittelijoita keskustelemassa ja vastailemassa liityntälinjaston luonnoksesta herääviin kysymyksiin.