TEKSTI Päivi Litmanen-Peitsala
Lauttasaaressa on kymmenen vuoden aikana tapahtunut liikenteessä vähän muutoksia. Metro tuli, Lauttasaaren sillan kaistajärjestelyjä muutettiin ja saaren sisällä laskettiin ajonopeuksia – eipä juuri muuta. Nyt odotettavissa on muutoksia Vattuniemen alueen katu- ja liikennejärjestelyihin sekä esimerkiksi Lauttasaarentielle välille Isokaari-Ruukinlahdentie. Suunnittelussa ovat myös Lohiapajanlahden järjestelyt sekä Koivusaaren mukanaan tuomat uudet kadut.
Tälle vuodelle ajoitettu Lauttasaarentien kunnostus välillä Isokaari-Ruukinlahdentie tuo työmaan Myllykallion koulun vierelle. Mahdollisesti sen kanssa samaan aikaan toteutetaan Ruukinlahden puiston kuplahallia ja sen vaatimia yhteyksiä. Tämä merkitsee Pyrkän urheilukentällä vieraileville vaihtelevia järjestelyjä? Työmaa-aika vaikuttaa kävelijöihin ja pyöräilijöihin enemmän kuin autolla liikkuviin, jotka voivat helposti kiertää myllerryksen.
Vattuniemen keskuksen asemakaava tullee muuttamaan Vattuniemen alueen autoilureittejä. Suurimmat muutokset koskevat Heikkaanaukion aluetta, sillä Kiviaidankatu tulee jatkumaan suoraan Wavulinintielle ja aukio löytyy tulevaisuudessa kokonaan pohjoispuolelta. Aukion läpiajoa ei suunnitelmissa suosita. Myös muiden katujen käyttöön suunnitellaan parhaillaan muutoksia. Tiivistäminen tuo alueelle lisää autoja, mutta myös polkupyöräilijöitä ja kävelijöitä, joiden pitää pystyä liikkumaan rakennusaikanakin kohti kouluja ja metropysäkkiä.
Vattuniemen myllerrys muuttaa arkiliikkumista ja kenties myös ostosmatkoja, kun osa palveluista ainakin väliaikaisesti poistuu. Lauttis on suosittu kauppakeskus, vuonna 2022 kävijöitä oli 2,7 miljoonaa. Muuttaako Vattuniemen myllerrys myös Lauttiksen alueen liikkumisolosuhteita?
Liikenne- ja katuilta Lykissä – tule kysymään ja keskustelemaan
Lauttasaari-Seura järjestää 24.tammikuuta Liikenne- ja katusuunnitteluillan Lauttasaaren yhteiskoululla kello 18–20. Helsingin kaupunkiympäristötoimialan suunnittelijat esittelevät tulevia katumuutoksia ja liikenteenohjausta.