Liikennejärjestelyiden status quo päättyy saarella – Liikenneilta Lykissä

Vattuniemen keskuksen asemakaava etenee kohti valtuuston hyväksyntää. Kuvassa pala tulevista Heikkaanaukion järjestelyistä, joiden työmaa tulee olemaan koulureittejäkin muuttava.

TEKSTI Päivi Litmanen-Peitsala

Lauttasaaressa on kymmenen vuoden aikana tapahtunut liikenteessä vain vähän muutoksia. Metro tuli, Lauttasaaren sillan kaistajärjestelyjä muutettiin ja saaren sisällä laskettiin ajonopeuksia – eipä juuri muuta. Nyt odotettavissa on muutoksia Vattuniemen alueen katu- ja liikennejärjestelyihin sekä esimerkiksi Lauttasaarentielle välille Isokaari-Ruukinlahdentie. Suunnittelussa ovat myös Lohiapajanlahden järjestelyt sekä Koivusaaren mukanaan tuomat uudet kadut.

Saaren talouksista noin puolella on käytössään henkilöauto. Helsinkiläisten liikkumistottumukset -tutkimuksen mukaan kaupungissa yleisin matkojen kulkutapa oli kävely (47 % tehdyistä matkoista). Seuraavaksi useimmin matkoja tehtiin henkilöautolla kuljettajana (15 %), bussilla (11 %) ja polkupyörällä (9 %). Minkälainen olisi kulkutapojen osuus, jos liikkumisesta kysyttäisiin alle 18-vuotiailta? Ainakin Lauttasaaressa pyöräilyn osuus nousisi selvästi, sillä nuoret käyttävät erilaisia kaksipyöräisiä sulan maan aikana ahkerasti.

Vattuniemessä muutoksia

Tälle vuodelle ajoitettu Lauttasaarentien kunnostus välillä Isokaari-Ruukinlahdentie tuo työmaan Myllykallion koulun vierelle. Mahdollisesti sen kanssa samaan aikaan toteutetaan Ruukinlahden puiston kuplahallia ja sen vaatimia yhteyksiä. Tämä merkitsee Pyrkän urheilukentällä vieraileville vaihtelevia järjestelyjä? Työmaa-aika vaikuttaa kävelijöihin ja pyöräilijöihin enemmän kuin autolla liikkuviin, jotka voivat helposti kiertää myllerryksen.

Vattuniemen keskuksen asemakaava tullee muuttamaan Vattuniemen alueen autoilureittejä. Suurimmat muutokset koskevat Heikkaanaukion aluetta, sillä Kiviaidankatu tulee jatkumaan suoraan Wavulinintielle ja aukio löytyy tulevaisuudessa kokonaan pohjoispuolelta. Aukion läpiajoa ei suunnitelmissa suosita. Myös muiden katujen käyttöön suunnitellaan parhaillaan muutoksia. Tiivistäminen tuo alueelle lisää autoja, mutta myös polkupyöräilijöitä ja kävelijöitä, joiden pitää pystyä liikkumaan rakennusaikanakin kohti kouluja ja metropysäkkiä.

Vattuniemen myllerrys muuttaa arkiliikkumista ja kenties myös ostosmatkoja, kun osa palveluista ainakin väliaikaisesti poistuu. Lauttis on suosittu kauppakeskus, vuonna 2022 kävijöitä oli 2,7 miljoonaa. Muuttaako Vattuniemen myllerrys myös Lauttiksen alueen liikkumisolosuhteita?

Liikenne- ja katuilta tulee – tule kysymään ja keskustelemaan

Lauttasaari-Seura järjestää 24.tammikuuta Liikenne- ja katusuunnitteluillan Lauttasaaren yhteiskoululla kello 18–20. Helsingin kaupunkiympäristötoimialan suunnittelijat esittelevät tulevia katumuutoksia ja liikenteenohjausta.