TEKSTI Katja Pesonen
Bussi 20 pysähtyy tammikuusta lähtien hotellin eteen Jätkäsaaressa. Millä tavoin tämä paikka valikoitui päätepysäkiksi? Mitä olisi vaatinut, että se olisi jatkanut nykyisellä reitillään, HSL:n joukkoliikennesuunnittelija Jonne Virtanen?
Linjan 20 osalta pyrittiin löytämään ratkaisu, jossa sen reitti päättyisi Ruoholahden metroaseman tuntumaan. Ruoholahdenrannan päätepysäkki oli ensimmäinen hyvä päätepysäkki, joka löytyi. Päätepysäkin yhteydestä on vaihtoyhteydet raitiovaunulinjoille 6, 7 ja 9.
Linjan 20 nykyisen reitin jatkaminen olisi vaatinut muutamaa lisäautoa liikenteeseen. Lisäksi Erottajan päätepysäkille oltiin jo päätetty jatkaa linja 21, joten päällekkäiselle tarjonnalle ei nähty tarvetta. Linjan 20 osalta suunnitelmissa on ollut sen kääntäminen Jätkäsaareen, jolloin se tarjoaisi myös yhteydet Länsisatamasta Ruoholahden metroasemalle ennen kuin linjan 8 jatke Saukonpaadesta Länsiterminaalille valmistuu. Tämä ratkaisu ei ole kuitenkaan vielä toteutettavissa.
Alunperin linjan 21 piti mennä Erottajalle, mutta nyt on tullut tieto, että se käännetäänkin Eiraan. Pitääkö tämä paikkansa ja mistä syistä tähän muutokseen päädyttiin?
Linja 21 menee Erottajalle tammikuusta lähtien. Nykyinen kääntöpaikka poistuu kuitenkin käytöstä ensi kesänä, kun uusi kääntöpaikka Erottajanmäessä osoittautui liikenteellisesti liian haastavaksi, joten olemme ehdottaneet liikennöintisuunnitelmassa 2018-2019, että linjan 21 päätepysäkki siirretään Eiraan. Samalla myös linjan 17 reitti muuttuisi välille Eiranranta-Kallio.