Lauttasaarelaisten kannattaa seurata tarkasti satamatunnelin linjauspäätöstä. Jätkäsaaren satamasta Länsiväylälle rakennettava tunneli on osa Helsingin Sataman kehittämisohjelmaa ja Länsisataman laajennushanketta. Satamatunnelin avulla Tallinnan liikenne keskitetään Länsisatamaan ja Eteläsatamasta vapautuu alueita kaupungin muuhun maankäyttöön.
Tunnelin linjauksen neljästä päävaihtoehdosta on jäljellä enää kaksi: edullisempi ja nopeammin toteutettava A ja haasteellinen D. Vaihtoehto A nousee Länsiväylälle Ilmarisen talon takaa, Lapinlahden puiston vieritse. D kurkottaa väylällä pitemmälle länteen.
Lauttasaaren kannalta merkityksellistä ovat tunnelivaihtoehtojen rakentamisen aikaiset seuraukset Länsiväylän ja saaren liikenteeseen, mutta ennen kaikkea se, miten tunneli rajoittaa rakentamista Salmisaaressa tai osoittaa sitä Lauttasaareen.
Viime keväänä kaupunkiympäristölautakunta päätti, että Pohjois-Lauttasaareen ja Salmisaareen rakennetaan asuinalue yhteensä 12 000–15 000 asukkaalle. Lauttasaarelaisittain raskaassa päätöksessä oli jotain hyvääkin: luonnonrannat tulee säästää ja rakentamisen painopiste osoitetaan Salmisaareen.
Jos puolueita on uskominen, tunnelivaihtoehto A voisi kellauttaa rakentamisen painopisteen Salmisaaren asemasta Lauttasaareen Länsiväylän ympäristön osayleiskaavassa. Näin väittävät D-tunnelia kannattavat vihreät ja vasemmistoliitto. A-vaihtoehtoa liputtavassa kokoomuksessakaan ei tunnuta uskovan, että vaihtoehto jättäisi suuria rakentamisen edellytyksiä Salmisaareen.
Satamatunnelin linjauksesta päätetään kaupungin ja Helsingin Sataman välillä alustavasti kevään aikana, mutta lopullisesti vasta ensi vuonna tunnelin asemakaavan myötä. Helsingin Satama näyttäisi kannattavan perussuomalaisten ja kokoomuksen tavoin A-vaihtoehtoa, johon myös SDP on kallellaan. RKP:n kanta on vielä täysin auki.
Selvitys puoluekannoista satamatunnelivaihtoehtoihin löytyy Lauttasaari-lehden (8/2024) keskiaukeamalta.
Pete Suhonen, päätoimittaja