Hitaasti etenevät muutokset on välillä vaikea huomata. Lapsiperheiden arkeen on hiipinyt, ja vuosi vuodelta kattavuuttaan laajentanut, ainakin kaksi digi-palvelua, jotka helpottavat kunnallispalvelujen käyttöä ruuhkavuosina.
Toinen palveluista on kasvatuksen ja koulutuksen Asti-palvelu (asti.hel.fi), jossa haetaan ja vastaanotetaan kunnalliset päiväkoti-, esikoulu- ja koulupaikat. Astissa on tällä hetkellä vuoden kiireisimmät viikot. Esikoulupaikkojen vahvistus on käynnissä (17.2 mennessä), kuten myös syksyn kouluun ilmoittautuminen (29.1. mennessä). Pian tämän jälkeen, maaliskuussa, alkaa syksyn päiväkoti-ilmoittautumisten ruuhkaviikot, sillä päiväkotipaikkaa tulee hakea 12–4 kuukautta ennen toivottua aloitusaikaa. Kaikki tämä tehdään nykyään Asti-palvelussa, josta hakemusten käsittelijä saa tiedot ajantasaisesti, ja paikanhakija näkee, miten hakemuksen käsittely etenee. Tuhansista paperilomakkeista, lomakkeiden tallentamisesta ja siirtämisestä paikasta toiseen on päästy eroon. Aikaisemmin hakemuksia vietiin päiväkotien johtajille, jotka sitten etsivät vapaita paikkoja omalta alueeltaan. Nyt työ tehdään pääosin virastossa.
Toinen ruuhkavuosien helpottaja on terveydenhuollon Apotti-palvelun mukana tullut Maisa (Maisa.fi), joka on kaikenikäisten terveyspalveluiden käyttäjien saatavilla. Yhdestä paikasta löytyy koko perheen reseptit ja ajanvaraukset niin hammaslääkäreihin kuin neuvolaan, kouluterveyden huoltoon, terveyskeskukseen tai erikoissairaanhoitoon. Tiedot uusista ajoista ja muistutukset ikäkausitarkistuksista saapuvat kännykkään. Jopa osan ajanvarauksista voi tehdä sivuston kautta. Ruuhkavuosien kauhu on palvelu, joka on auki vain arkipäivisin kello 9–15. Apotti on nostattanut paljon negatiivista keskustelua sairaalaympäristössä, mutta loppukäyttäjälle – asiakkaalle – siitä on iloa ja hyötyä.
Vaikka kaupungin digipalvelut ovat tulleet yksityissektoria hieman jäljessä, toivoa on. Jokainen uudistus Helsingissä koskettaa välittömästi satoja työntekijöitä ja tuhansia palvelun käyttäjiä. Hankkeet ovat vapauttaneet työntekijöiden aikaa paperien pyörittämisestä asiakkaiden kohtaamiseen. Kehitys kulkee oikeaan suuntaan.
Leena Juntunen
Lauttasaari-Seuran päiväkoti- ja koulutyöryhmän jäsen