TEKSTI Pete Suhonen
Jätkäsaaresta Länsiväylälle ulottuvan satamatunnelin suunnittelutyö etenee. Helsingin Satama ja Helsingin kaupunki linjasivat, että tunnelin suunnittelua jatketaan A-vaihtoehdon pohjalta.
Tunneli alkaa Länsisatamasta ja nousee maan pinnalle Lapinlahden puiston eteläreunan vierestä yhdistyen Länsiväylään. Tunneli vaatii vielä asemakaavan, joka näillä näkymin tulee päätettäväksi vasta uudella valtuustokaudella, syksyllä 2025.
Lauttasaari-lehden helmikuisessa kyselyssä kaupunkiympäristölautakunnassa tunnelivaihtoehtoa A kannattivat kokoomus ja perussuomalaiset. Vasemmistoliitto ja vihreät olivat kauemmas Länsiväylällä kurkottaneen D-tunnelin takana, RKP ja SDP eivät ilmaisseet kantaansa.
Kaupungin mukaan A-vaihtoehto on kaupungin kokonaisedun mukainen ja sitä puolsivat aikataulu-, kustannus- ja toteutettavuussyyt.
”Meidän on pidettävä tarkoin huolta siitä, että ympäristövaikutukset saadaan mahdollisimman pieniksi ja pystymme turvaamaan uhanalaisten lajien elinolot Lapinlahden alueella”, maankäyttöjohtaja Rikhard Manninen Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialalta sanoo.
Helsingin Sataman tavoitteena on saada rakentamislupa tunnelille vuonna 2028. Tunnelin on arvioitu valmistuvan 2030-luvulla.
Yhteys osayleiskaavaan
Satamatunneliratkaisu kietoutuu vahvasti Länsiväylän ympäristön valmisteilla olevaan osayleiskaavaan.
Lauttasaari-lehden tietojen mukaan Salmisaareen rakennettavaa kerrosalaa onnistuttiin osayleiskaavan maankäytön kannattavuusselvityksessä lisäämään neljänneksellä.
Alun perin Salmisaareen oli viitesuunnitelman mukaisesti suunniteltu rakennettavan 340 000–400 000 kerrosneliömetriä ja Lauttasaareen 330 000–380 000 kerrosneliömetriä. Nyt tähtäimessä olisi siis Salmisaareen noin 500 000 krs-m2. Lauttasaaren ja Salmisaaren alueelle on kaavailtu yhteensä jopa 15 000 asukasta.
Länsiväylän ympäristön osayleiskaavan suunnitteluperiaatteiden mukaan rakentamisen painopiste tulee osoittaa Salmisaareen. Nähtäväksi jää, johtaako noin 100 000 kerrosneliömetrin lisäys Salmisaareen rakentamistavoitteiden vähentämiseen Lauttasaaressa.
A-tunnelivaihtoehto ei välttämättä ole Lauttasaaren edun mukainen. Vaihtoehtoisella ratkaisulla D Salmisaareen olisi jäänyt enemmän tilaa rakentamiselle, mikä olisi vienyt painetta pois Lauttasaaresta. Molemmat vaihtoehdot A ja D johtavat merentäyttöihin Salmisaaressa.
Sama uhkaa nyt Lauttasaaren rannoilla.
”Rakentamisen tavoitteet ovat niin kovat, että on epävarmaa, voidaanko Lauttasaaressa täytöiltä välttyä”, kaupunkiympäristölautakunnan jäsen, lauttasaarelainen varavaltuutettu Katri Penttinen (kok.) arvioi.
Lautakunnan puheenjohtaja Anni Sinnemäki (vihr.) sanoi helmikuussa, että Salmisaaren painottaminen Länsiväylän ympäristön maankäytössä on lähes mahdotonta, jos tunnelivaihtoehto A valitaan.
Länsiväylän ympäristön osayleiskaavan luonnosta odotetaan syksyksi.
Satamatunnelin tausta
Helsingin Sataman tunnelin myötä Tallinnan matkustaja-autolauttaliikenne keskitettäisiin Länsisatamaan ja sataman rekkaliikenne siirtyisi pois kaduilta. Satamaliikenteen uudelleenjärjestelyjen myötä Helsingin kaupungille avautuisi mahdollisuus kehittää Eteläsataman aluetta.
ARTIKKELIA KORJATTU (14.6. 23.00). Jutun ingressin muotoilua muutettu.