Vattuniemen uimalaiturin rakentaminen alkaa keväällä – tässä strategiset mitat

Havainnekuva Särkiniemen länsirannalle sijoittuvasta uimalaiturista. (Kuva: WSP Finland)

TEKSTI Pete Suhonen

Viime vuoden OmaStadi-hankkeessa lauttasaarelaiset äänestivät viime hetken äänivyöryllä sään kestävän uimalaiturin Vattuniemeen. Viulut maksaa Helsingin kaupunki. Laiturille haettiin sijaintia kolmesta eri paikasta Särkiniemeä, mutta lopullinen sija niemen länsirannalla on alkuperäisen idean mukainen. Paikalla on ollut aiemmin useita uimalaitureita, mutta ne ovat hajonneet jäiden tai myrskyjen myötä.

Ei avantopumppua

Uimalaiturin kustannusarvioksi kaupunki määritteli viime vuonna 300 000 euroa. Summaa pidettiin lauttasaarelaiskommenteissa valtaisana. Kaupungin tavoite on kuitenkin rakentaa laituri, joka kestää vuosikymmeniä Särkiniemen vaativat olosuhteet avomeren reunalla.

Ratkaisuksi on valikoitunut 15 metriä pitkä betonilaituri, jonka valetut portaat laskeutuvat pohjaan asti paikkaan, jossa on kahden metrin uintisyvyys. Vaaleanharmaaseen, kahden ja puolen metrin levyiseen betonikanteen tulee vettä hylkivä käsittely. Portaat saatetaan pinnoittaa metalliritilöillä levittymisen estämiseksi. Laiturin kannen korkeus merenpinnasta on noin metri.

Laiturin ja portaiden molemmilla puolilla on kaiteet, ja laiturilla penkki istuskelua varten. Laiturilta saa uida vuoden ympäri mahdollisuuksien mukaan, mutta erillistä vettä kierrättävää avantopumppua ei ole luvassa.

Havainnekuvien perusteella laiturille vie noin kaksikymmentä metriä pitkä laiturin levyinen puukansi.

Pelastustie vähäisin muutoksin

Koska kaupunki ylläpitää laituria, paikalle on päästävä esimerkiksi ambulanssilla. Helsingin kaupunkiympäristön toimialan projektipäällikkö Petra Rantalaisen mukaan pelastustie ei vaadi merkittäviä muutoksia. Tietä levennetään vain parissa kohtaa. ”Muutama kivi on siirrettävä, sekä joku yksittäinen kuusi kaadettava”, hän kertoo.

Budjetista lähes neljänneksen, 70 000 euroa, on haukannut laiturin rakenne- ja arkkitehtuurisuunnittelu sekä ympäristön suunnittelu, joka sisältää myös pelastustiesuunnitelman.  Suunnittelusta vastaa WSP Finland Oy. ”Tämä on tehty puistosuunnitteluprosessin mukaan”, Petra Rantalainen perustelee. Lisäksi merenpohjaa, lähinnä sen syvyyttä, on tutkittu 10 000 eurolla.  Jos laiturille osoitetusta budjetista jää rahaa yli, se käytettäneen esteettömän luiskan rakentamiseen laiturille. Uimakoppeja tai valaistusta ei laiturin yhteyteen tule.

Uimalaiturin rakentaminen alkaa ensi keväänä.

Laiturisuunnitelmat tulevat asukkaiden kommentoitavaksi hel.fi-sivustolle 28.10.–10.11.2020. Uusi OmaStadi-ideointi on käynnissä 25.10. asti. Ehdotuksia Lauttasaareen voi jättää täällä.