Veneily ahdinkoon – talvisäilytyspaikat vähenemässä

Lohiapajanlahden merentäyttöön perustuva kaava siirtää Sinbadin sataman ulommas merelle. Samalla talvisäilytyspaikat nykyisen satama-altaan vieressä vähenevät.

TEKSTI Pete Suhonen

Lauttasaari on ollut tunnettu vene-alan klusteristaan Vattuniemessä, pursiseuroistaan, satamistaan ja veneiden talvisäilytyspaikoistaan. Osin jo vahvistettujen rakentamissuunnitelmien myötä saaren asema veneilykeskuksena on uhattuna: venepaikat vähenevät ja erityisesti talvisäilytyspaikat. Veneilymahdollisuuksia leikkaavat ensi vaiheessa Koivusaaren sisäosien esirakentaminen ja Lohiapajanlahden merentäytöt. Myös Länsiväylän ympäristön osayleiskaava tullee vaikuttamaan veneilypalveluihin.

Koivusaari tyhjenee

Flipper Marketin vuokrasopimus irtisanottiin.

Kaupunki irtisanoi maaliskuussa Koivusaaressa sijaitsevan Flipper Marketin vuokrasopimuksen päättyväksi syyskuun loppuun. Kahden Koivusaaressa toimivan venekerhon tilanne on lähes yhtä tukala. NJK:n ja Koivusaaren Pursiseuran määräaikaiset vuokrasopimukset ovat katkolla vuoden lopussa.

”Jos Koivusaaren rakentamissuunnitelmilta suinkin mahdollista, jatkamme kerhojen kanssa lyhytaikaisilla sopimuksilla”, sanoo Helsingin merellisen yksikön päällikkö Ari Maunula. Tällä hetkellä sekä KoPun että NJK:n määräaikaiset sopimukset ovat vuoden pituisia.

Maunula myöntää venekerhojen hankalan tilanteen. ”Kerhot ovat nyt rakentamisen aikataulujen armoilla. Etsimme kuumeisesti korvaavia paikkoja”, Maunula vakuuttaa.

Koivusaaressa on kaikkiaan noin 330 pursiseurojen venepaikkaa ja 385 talvisäilytyspaikkaa. Lisäksi Flipper Market tarjosi talvitelakointia yli sadalle veneelle. Koivusaaren rakentamisen jälkeen pursiseurojen venepaikkoja olisi yhtä paljon kuin nyt, mutta talvipaikkoja vain alle puolet nykyisestä, noin 170.

Koivusaaren rakentaminen kestää vähintään vuosikymmenen. Väistöpaikka NJK:lle ja KoPu:lle voisi löytyä Kruunuvuoren rannasta, jonne valmistuu uusi venesatama. ”Sinne olisi mahdollista sijoittaa noin 170 venettä Koivusaaresta eli noin puolet.”

Lauttasaaren puolella sijaitsevaan Vaskilahden venekerhokaan ei ole uudelta Koivusaarelta turvassa. ”Jos ruoppauksia tehdään Vaskilahden venekerhon laiturien kohdalla, pyrimme vaikuttamaan siihen, että työt tehtäisiin veneilykauden ulkopuolella.”

Lohiapajanlahdella alkaa tapahtua

Lemislahden sataman yllä on Länsiväylän osayleiskaavan varjo. Kalastusopas Kari Koivisto oli lähdössä meritaimenen perään syksyllä.

Kun Lohiapajanlahden vahvistetun kaavan toteuttaminen alkaa, pursiseura Sindbad saa lähdöt nykyiseltä paikaltaan. Osin meren päälle rakennetaan kuuden kerrostalon alue noin 500 asukkaalle. Uusi venesatama on kaavassa suunniteltu ulommas itään. Samalla katoavat nykyiset talvisäilytyspaikat Sindbadin nurkilta.

”Venepaikkojen ja talvisäilytyspaikkojen lukumäärä laskee, mutta lukuja on tässä vaiheessa vaikea arvioida”, Maunula kommentoi. Sinbadin vuokrasopimus on voimassa toistaiseksi kolmen kuukauden irtisanomisajalla. Lohiapajanlahdella, Meripuistotien varressa, on yli 200 metrin pituudelta veneiden talvisäilytyspaikkoja. Lahden eteläpään merentäyttöjen myötä nekin vähenevät. Lukuja Maunula ei osaa tässä vaiheessa vielä arvioida.

Länsiväylän ympäristön osayleiskaava vaikuttanee aikanaan Lemislahdella Lauttasaaren veneilijöiden satamaan. Talvisäilytyspaikat ovat poistumassa ja satama siirtynee ulommas lahdelle. Nykyisellään Lemislahden satamassa on 150 venepaikkaa ja 122 talvisäilytyspaikkaa.

”Ainakaan kymmeneen vuoteen siellä tuskin tapahtuu mitään”, Maunula arvioi.

Status quo säilyy ainoastaan HSK:lla Vattuniemessä. 125 vuotta täyttävän pursiseuran ja Helsingin välillä solmittiin alkuvuonna uusi 20 vuoden vuokrasopimus.