TEKSTI ja KUVA Hilkka Kotkamaa
Me muistamme jo viime vuodelta, että Lauttasaaren musiikkijuhien viimeinen konsertti, Yllätysten ilta, on jotain aivan erityistä. Niin oli nytkin. Konsertin alku oli jälleen muhkea Bach isoilla uruilla urkuparvelta. Tuli olo, että nyt tuuletetaan karstat pois ja kokeillaan, miten Lauttasaaren kirkon akustiikka toimii. Ja toimiihan se, kiitos kirkon kanttorin Hiski Walleniuksen. Illan juontaja Seppo Kimanen kertoi kappaleiden väliin kiinnostavia juttuja musiikkimaailmasta, huumoriakin viljellen.
Esiintyjiä oli runsaasti. Alkuun Meta 4 esitti Haydnia sillä menolla, että olisi voinut luulla Ranskan vallankumouksen alkaneen.
Wallenius johti myös Bach Collegium Helsinki -kuoroa, joka soi komeasti. Saimme kuulla jopa Kesäpäivä Kangasalla. Sitten seurasi unkarilaista musiikkia ja japanilaista, kunnes Vjatseslav Novikov siirtyi pianoon ja kuulimme ukrainalaista kansanmusiikkia ja myös Schubertia, jota olin odottanut koko illan. Novikov soittaa myös jazzia, jota hän nuorena opetteli Kiovassa kuuntelemalla amerikkalaisia radiokanavia.
Monille uutta oli Kimasen kertomana, että Frans Schubert tosiaan oli toimen mies. Hän sävelsi 600 teosta, vaikka kuoli jo 31-vuotiaana. Hän kuoli köyhänä, ja kerrotaan, että hän omisti lopuksi vain kasan nuotteja ja silmälasit. Kuuluisuus tuli vasta kuoleman jälkeen – valtaisana.
Loppupuolella koitti ainakin minun odottamani hetki, jo torstain konsertissa soittanut tsekkiläinen Wihan-kvartetti. Samoin lavalle astui torstain tähtipianisti Mackenzie Melemed, jonka vikkeläsorminen soitto ei ollut tästä maailmasta. Hän sanoikin, että koska konsertti oli kirkossa, hän soitti tavallista hitaammin. Eikä ilta olisi ollut mitään ilman omaa huippusellistiämme Marko Ylöstä sekä hänen kumppaneitaan, joita olivat japanilaiset Daichi Nakamura ja Aska Iino.
Ilta oli onnistunut ja järjestäjät antoivat salintäydelle yleisölle vielä erityiskiitokset hyvästä keskittymisestä ja siitä ettemme olleet taputtaneet liikaa. Muuten konsertti olisi ollut vieläkin pidempi. Ensi vuonna tavataan.