Suunnittelupaineet Lauttasaaren merialueilla helpottavat hetkeksi.
Satamatunnelipäätöksen mutkistama Länsiväylän osayleiskaavan suunnittelu hyytyy merihenkisen kaupunkistrategian myötä ainakin valtuustokaudeksi. Kaavaa on soviteltu murheellisiin suunnitteluperiaatteisiin, jotka hyväksyttiin vuonna 2023 – asuntoja tuhansille merentäyttöjen päälle Seurasaarenselälle.
Pari viikkoa sitten henkselit vedettiin Tammasaaren laiturin kelluvien talojen yli. Taloja oli kaavailtu Kaapelitehtaan edustan merialueelle. Rakennukset olisivat entisestään kaventaneet Lauttasaaren selkää ja veden vaihtuvuutta Seurasaarenselällä.
Syy hankkeen kariutumiseen ei ollut meriluonto, vaan kaupungin oma toiminta. Koska Helen tarvitsee vesialueen polttoainekuljetuksilleen, alue ei Turvallisuus- ja kemikaaliviraston mukaan sovi asuinrakentamiseen. Näin tumpattiin neljä vuotta tulilla ollut hanke. Hämmentävää on, että kaupunki ei selvittänyt oman yhtiönsä tarpeita ja sen seurauksia ennen tontinvarausta. Hankkeesta osallistettiin asukkaitakin, ja resursseja paloi toteuttamiskelvottomaan ideaan.
Myös Jätkäsaaren merentäyttö Lauttasaaren selällä on ohi. Jätkä tuli lähelle, muttei sentään syliin. Lopullinen etäisyys Helsingfors Segelklubbin sataman aallonmurtajaan on 447 metriä.
Koivusaaren saagaankin on syksyllä luvassa uusi luku, kun korkein hallinto-oikeus antaa ratkaisunsa alueen vesi- ja ympäristöluvista. Kaupunki haluaa kauhomaan Koivusaaren edustan merenpohjaa, vaikka Lauttasaari-lehden viimevuotinen kysely valtuustopuolueille kertoi, että suunnitelmaa pidetään laajalti jo vanhentuneena.
Onneksi rakkaus mereen ei ole vain lauttasaarelainen tai jonkin yksittäisen puolueen ominaispiirre. Liikkeellä ovat suuremmat voimat. Uudessa kaupunkistrategiassa Helsinki sitoutuu esimerkiksi veneilyn ja merestä nauttimisen edistämiseen sekä meren varjeluun. Samalla loppuu lumen kippaaminen mereen.
Pete Suhonen
Päätoimittaja
Kirjoittaja on Helsingin kaupunginvaltuuston jäsen (kok.) ja rakennusten ja yleisten alueiden jaoston puheenjohtaja