TEKSTI Pete Suhonen
Remontissa olevan Lauttasaaren sillan alitus veneellä on tarkka paikka. Vain seitsemän metriä leveän kulkuaukon kohdalla vesialue on avoin etelän suuntaisille tuulille ja voimakkaalle merenkäynnille. Lisäksi Kaapelitehtaan pystysuorat rannat aiheuttavat paikalla ristiaallokkoa.
Jotta kapea väylä ei olisi sinällään jo kyllin haasteellinen, sillan alapuolisten rakennustelineiden rautaripustukset väijyvät väylän reunoilla. Sillan ali tulee ajaa hitaasti mutta niin nopeasti, että suuntavakaus säilyy merenkäynnissäkin.
Ihmetystä aiheuttaa, että vesiliikenteelle ei ole nopeusrajoitusta sillan alittamiseen. Lisäksi vesilupahakemuksessaan kaupunki on kertonut, että väylän ollessa seitsemän metrin minimileveydessään kulku eri suunnista ohjataan liikennevaloin, koska aukosta mahtuu kulkemaan vain yksi vene kerrallaan. Liikennevalot ovat jääneet asentamatta.
Projektijohtaja Riku Kytö Helsingin kaupunkiympäristön toimialalta myöntää väylän puutteet.
“Väylä laitetaan nyt kuntoon, turvallisuus edellä mennään. Sillalle asetetaan nopeusrajoitus, lisäksi vesilupahakemuksessamme mainitut liikennevalot. Urakoitsijan kanssa keskustellaan myös rakennustelineiden ripustuksesta”, Kytö lupaa.
Lauttasaaren siltaa on remontoitu viime syksystä lähtien. Sillan ali ajaa kesäsesonkina jopa satoja veneitä päivässä.